Preparada per a la defensa (II)

Segon itinerari per conèixer Bonifacio.

Seguim passejant per aquesta ciutat carregada d’història.

Bonifacio. Còrsega. Saint-Marie-Majeure. Romànic

Unes poques nits que van passar aquí Napoleó i Carles V -cadascú al seu moment- va servir per donar nom a la Rue des Deux Empereurs.

La més interessant és la Maison Filippo Cattacciolo, que conserva una llinda reinaixentista profusament decorada. Als extrems, dos àngels sostenen l’escut familiar. A continuació tenim les inicials del propietari, que totes les guien em volen fer creure que són una P i una C, quan jo només veig una I i una A. Finalment, al centre apareix l’acrònim de Crist: IHS.

Aquest senyor, que va viure al segle XVI, va ser comte de Bonifacio. Un segle més tard, els seus descendents s’emparentarien amb els Bonaparte. Quan l’emperador Carles V (i I d’Espanya) va tornar de la derrota d’Argel, es refugià en aquesta ciutat a veure si recuperava forces.

Diu la llegenda que, quan l’emperador va marxar, el comte va fer matar el seu cavall, ja que “l’animal que havia dut un home tan ilustre, no podia ser muntat per cap altre”. Apa.

Bonifacio. Còrsega. França. dentell. llinda. IHS

Passem per un estret carreró fins a la Rue du Palais. Aquí trobem la Maison des Podestats, és a dir, dels alcaldes. Probablement és del segle XIII. Si poseu de la vostra imaginació, us podreu fer una idea de com eren les cases abans del segle XVIII, quan tenien una planta baixa, dos pisos i un graner a la part superior.

També veureu altres cases similars, anomendades cases de patricis, famílies nobles acomodades, descendents d’importants llinatges de Roma.

Bonifacio. Còrsega. França.

Mirant amunt descobrim nombrosos arcbotants, que en realitat formen part d’una intrincada xarxa d’aqüeductes que servien per recollir l’aigua i canalitzar-la cap a una cisterna que es troba sota la ‘loggia’, la porxada de davant l’església. Molt útil en cas de setge.

Bonifacio. Còrsega. França.

L’església de Sainte-Marie-Majeure és la més antiga i majoritàriament d’estil romànic, situada al centre de la ciutadella. El notable i ben treballat campanar mostra la represa de poder dels genovesos al segle XIV.

Malahuradament, quan els partidaris del retorn de Napoleó van penjar la bandera tricolor al capdamunt, els contraris van bombardejar el campanar, deixant-lo ben malmés. Com criatures.

Bonifacio. Còrsega. França. Sainte-Marie-Majeure. Campanar

A l’interior trobem una bonica pica baptismal de marbre amb la data 1463. Les piles o piques baptismals es troben ja a les catacumbes cristianes. En un principi eren uns forats rectangulars al terra per poder-s’hi submergir. Al segle XIV gairebé va desaparéixer el baptisme per immersió i les piques es van fer més petites.

Bonifacio. Còrsega. Saint-Marie-Majeure. Pica

També destaca, damunt una altra pica, un petit retaule renaixentista del segle XV. La part superior representa Crist sortint de la tomba. Al mig, vuit àngels la mar de contents de veure’l viu, sostenen una creu del tipus patriarcal, amb dos creuers. Aquesta creu és la que apareix a l’escut de la ciutat i fa esment al papa Honori III qui, per acabar amb les protestes de Pisa, el 1217 va adjudicar Bonifacio a la protecció de l’arquebisbe de Gènova, i fóra el problema.

Segons indica una inscripció, el retaule va ser donat per un -poc humil- Bartolomeu Restoro. L’escut que aguanta l’àngel, que haureu vist en un altre lloc, probablement li correspongui.

Bonifacio. Còrsega. Saint-Marie-Majeure. Renaixement

Seguiu passejant arbitràriament pels carrerons, pujant i baixant escales i amb els ulls ben oberts per no perdre detall.

Bonifacio. Còrsega.

Fins i tot, les intervencions contemporànies ténen la seva gràcia.

Bonifacio. Còrsega. Graffiti

Al final del carrer Fred Scamaroni, hi ha l’oficina de turisme. A l’esquerra, unes escales cobertes amb volta, baixen vertiginosament resseguint un tram de la muralla. Abans de baixar, penseu que després les haureu de pujar, tal com les famoses escales del Rei d’Aragó.

Bonifacio. Còrsega.

 
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s