La matemàtica de la llum

Jerarquia eclesiàstica.

Un prior (que vol dir ‘monjo primer’), és qui està per sota de l’abat, màxim responsable del monestir.

Amb menys de quinze monjos, un priorat és un monestir governat per un prior. Per tant, té menys importància que una abadia.

L’església regida per un prior rep el nom de prioral. La de Sant Pere de Reus (Baix Camp), també es coneix com a Prioral de Sant Pere, ja que està regida per un prior i una petita comunitat de preveres (clergues ordenats pel bisbe).

Reus, Baix Camp, prioral de Sant Pere

Quan el gòtic deixa de ser.

Tot i que documentada al segle XII, l’edifici que ens ha arribat, data del segle XV, amb ampliacions majorment en un estil gòtic tardà. Rep el nom de tardà, perquè era una de les darreres edificacions en aquest estil, quan el model renaixentista ja marcava tendència arreu.

La façana principal es considera un exemple de convivència de dos estils ben diferenciats, entre la sobrietat clàssica del frontó i les columnes i la rosassa, element típicament gòtic.

Reus, Baix Camp, prioral de Sant Pere

Un gran finestral.

La rosassa, encara que conserva la forma i mesures de l’original, és una restauració realitzada el 1976.

Una de les grans diferències del gòtic respecte al romànic va ser la llum. Després d’una època de terrors mil·lenaris, es considera la llum com una qualitat divina.

La rosassa, tot i que present anteriorment, es fa molt més gran, gràcies als avenços tècnics de l’època, que permeten distribuir el pes i obrir grans panys de paret.

Situat a la façana principal, capta ràpidament l’atenció i proporciona claredat a l’interior.

El mot rosassa -o rosetó-, per la similitud amb els pètals, deriva de rosa, flor que tradicionalment representa Maria.

Reus, Baix Camp, prioral de Sant Pere
Matemàtica medieval.

El simbolisme dels nombres durant l’edat mitjana arriba a tal punt, que tot té alguna raó numèrica. Els constructors sovint triaven els nombres pel seu valor simbòlic.

En aquest cas, tenim que la rosassa està formada per 24 pètals. Es tracta d’un nombre compost i pot representar els 24 ancians mencionats a l’Apocalipsi (Ap. 4:2), que serien els representants de les 12 tribus d’Israel (Antic Testament) + els 12 Apòstols (Nou Testament).

La part central conté 12 petits pètals, que poden ser els Apòstols o els mesos de l’any. En canvi, al voltant trobem 33 àngels, nombre que tradicionalment s’ha associat amb l’edat de Crist quan va morir, segons es dedueix de la lectura dels Evangelis.

Reus, Baix Camp, prioral de Sant Pere, rosassa

Simbolisme per a tots els gustos.

La forma circular, és a dir, sense angles, representava la perfecció i per tant, el cel o la divinitat. Si a més, és una finestra per on passa la llum que il·lumina l’interior sagrat, doncs ja tenim tot el simbolisme que vulgueu.

Malgrat que no hi ha informació clara al respecte, per la seva forma circular, la rosassa s’acostuma a relacionar amb el sol. Els radis vindrien a ser els raigs. Com a símbol solar, ja existien òculs als edificis de l’antiga Babilònia, així que no hi ha res de nou.

També hi ha qui assegura que es tracta d’una evolució dels mandales de l’Índia. Tot pot ser.

Una altra opinió suggereix que es tracta de la reinterpretació la roda de Fortuna. Aquesta capritxosa deessa romana, era representada per una mena de timó o roda de carro, amb la qual decidia arbitràriament el tarannà de les persones.

Al segle VI el cristianisme va fer un intent de conciliar aquesta deessa ‘convertint-la’ en un vehicle de la divina voluntat.

Reus, Baix Camp, prioral de Sant Pere

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s