El tren d’Olot surt quan vol i arriba quan pot

El famós ‘carrilet’ que a principis del segle XX unia Olot i Girona, aviat es va guanyar la merescuda fama d’arribar sempre tard. Fins i tot el dia de la seva inauguració.

Diuen que anava tan a poc a poc que els passatgers tenien temps de baixar en marxa, beure d’una font i tornar a pujar. Tot i això, aquest ferrocarril de via estreta, va ser una important artèria de comunicació i desenvolupament per a la Garrotxa.

Domènec  Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer
Entre permisos que no arribaven, l’endarreriment de les obres, les fallides de capital, els descarrilaments i, naturalment, la guerra civil, al tren li va costar superar els 55 quilòmetres fins a la ciutat. I després, la seva vida seria de només 58 anys que han quedat al record de les poblacions que unia.

Domènec Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer

A l’alçada d’El Pasteral (Amer), en un revolt de la carretera, just al principi -o final- del pont damunt del riu Ter pel qual circulava el carrilet, hi ha un monument commemoratiu que passa desapercebut.

Domènec Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer

Es tracta d’un monòlit de ciment realitzat el 1991, per commemorar el centenari de l’inici de les obres d’aquesta línia ferroviària.

El monument és obra de Domènec Fita, artista gironí que ha tocat diverses especialitats, materials i conceptes.

Domènec Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer

En aquest cas, és un prisma triangular al qual a cada cara hi ha elements al·lusius al carrilet. A la part superior trobem les rodes del tren, una estació, un pont, les vies, un dipòsit d’aigua, barreres i les inicials OAG (Olot a Girona).

Més avall i com si es tractés d’un tríptic, el trenet recorre les tres cares del prisma sota la inscripció ‘ahir via, pont avui’. Aquestes paraules recorden que per aquest pont, primer va passar la via del tren.

Domènec Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer

A cada cara, figuren els promotors: la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament d’Amer i l’empresa constructora Rubau S.A.

La característica tipografia utilitzada per Fita en moltes de les seves obres, sembla voler jugar aquí amb el concepte de tren a la paraula Olot.

Domènec Fita, monument, carrilet, tren Olot, Amer

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s