Fer córrer corrent el correu

Enviar comunicats no és cosa d’ara. Mil anys abans de Crist, que ja són anys, assiris i perses tenien un servei de correus per distribuir els edictes reials arreu del territori.

Els romans, que copiant i perfeccionant no tenien rival, van utilitzar els esclaus i les seves pròpies vies de comunicació per dur notícies d’una província a l’altra.

No va ser fins al segle XIV que es va crear una mena de servei de correus disponible per a ús privat. Els missatges els duien genets que canviaven de cavall en llocs anomenats ‘postes’.

Tothom sap que Mataró va ser la primera població de la península on va arribar el tren. I amb ell, nou anys més tard, el 1857, el primer servei de correus per ferrocarril. Sobre aquest punt hi ha una discòrdia amb l’anomenat ‘tren de la fresa’ de Madrid a Aranjuez. Sembla documentat que la monarquia d’aquell temps el va utilitzar pocs anys abans per enviar correspondència.

Estafeta. Correus. Valldeix. Mataró

Sigui com sigui, al segle XVIII només l’estafeta de Mataró (Maresme) donava servei a la zona del Maresme.En italià, l’estrep per posar els peus a la muntura es diu ‘staffa’. D’aquí ve el mot estafeta que rebien aquests correus. Més tard, s’utilitzaren carruatges i finalment el ferrocarril.

El nom estafeta va passar a designar el lloc on es dipositaven les cartes per enviar i es recollien les rebudes. Des d’aquí, els carters repartien la correspondència. No obstant això, als anys cinquanta del segle XX, hi havia zones de difícil accés, com les primeres urbanitzacions de carrers impossibles.

Per resoldre-ho i donar un servei com cal, es construïren petites estafetes rurals. Doncs bé, altra vegada tenim a Mataró com la primera ciutat amb un d’aquests microcentres de gestió, el 1956, a la carretera de Valldeix. Aquest topònim lligat a una antiga vila rural, és de difícil lectura, però podria fer esment a la complicada orografia de la zona.

Estafeta. Correus. Valldeix. Mataró

En aquest punt, una mena de gran bústia de pedra llueix l’escut de la ciutat, la data de la seva creació i la pomposa inscripció que testimonia que va ser la primera.Sota l’escut, veiem un sobre lacrat. A partir del segle XVI, s’utilitzava una pasta de color vermell feta amb resina i goma que permetia impressionar el segell de qui ho enviava. Un cop sec, el sobre quedava ben tancat, a resguard de mirades alienes.

En aquest cas, veiem cinc cercles de lacre. Generalment, amb un hi havia prou, però amb cinc volia dir màxima seguretat i confidencialitat. Comunicats extraordinàriament importants podien fins i tot anar lligats amb cordill i dur sis lacres.

Estafeta. Correus. Valldeix. Mataró

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s