La ciutat del Príncep (II)

Segon itinerari per Centelles.

Els temps canvien i les poblacions també. Un cop les muralles ja no servien ni per fer bonic, Centelles va fer un canvi radical i les va ultrapassar.Propiciat per un clima benigne, la industrialització, una bona comunicació per carretera amb les principals poblacions i l’arribada del tren a finals del segle XIX, van arribar els primers estiuejants burgesos. La vila es va posar les piles obrint nous carrers i adequant-se als nous pobladors.

Centelles Osona rajola mosaic ceràmica

Una de les principals intervencions als anys vint va ser la creació del Passeig, obra de l’arquitecte i urbanista Manuel Raspall. Mig per crear un nou espai i mig per delimitar les obres d’enjardinament de la Casa Pratmarsó -a l’altra banda del torrent-, Raspall va crear una plaça amb bancs de pedra, fanals, murs i baranes de forja, dins el seu particular estil modernista.

Centelles Osona fanal

L’espectacular portalada, també de Raspall, és l’entrada als jardins de Can Xicorrei on el propietari va fer construir un petit pont que salva el rierol, per accedir a casa seva.

Centelles Osona reixa noucentisme

Seguint pel carrer de Jesús trobem la Casa Aguilar, un destacat habitatge del segle XIX i reformat més tard. Tot i que es tracta d’una propietat privada, si teniu sort i la porta és oberta, entreu a l’ampli vestíbul i admireu aquest interessant espai enrajolat, així com l’escala.

Centelles Osona modernisme llum

Baixeu pel carrer d’Anselm Clavé, carrer obert per connectar la vila amb l’estació del tren. Aquí trobareu destacades mostres d’edificis modernistes, com la Casa Pujol, una de les primeres a ser edificada en aquest nou vial.

Centelles Osona rajola

Una mica més avall el carrer canvia el nom pel de Marquès de Peñaplata.

Ramón Blanco y Erenas va ser un militar del segle XIX nascut a San Sebastián qui, entre altres càrrecs, va ser capità general a Catalunya, Extremadura i Cuba. Els seus detractors l’acusaren de ser massa transigent amb els independentistes. Pel seu protagonisme mentre era capità general a Navarra va obtenir el marquesat de Peña Plata. Podria ser que es posés el nom al carrer com a agraïment a qui va beneficiar el municipi de diverses maneres.

Al número 2 destaca Can Figueres, amb uns bonics mosaics de trencadís amb rajola verda i blanca.

Centelles Osona rajola mosaic modernisme

Entrem al carrer de l’Hospital i, si la tanca del jardí és oberta, acosteu-vos per veure la façana modernista de la Casa Ripoll, també obra de Raspall. En realitat es tracta de la residència del propietari d’una desapareguda fàbrica. Penseu que als anys vint, això eren els afores de la vila.

Centelles Osona reixa forja

Seguim amunt pel carrer que pren el nom de l’antic hospital per a pobres, fundat al segle XVII. Probablement, el deteriorat escut amb la figura d’un sant amb una creu correspongui al primitiu edifici. Ara és una escola.

Centelles Osona dentell escut

I així arribem a una petita plaça on veureu la rectoria. Som a la primitiva sagrera. La inscripció del portal té tota la pinta que en un temps iconoclasta, va ser repicada i posteriorment tornada a gravar.

Centelles Osona dentell data inscripció

Al costat, entrem dins un passatge cobert. Rep el nom de carrer dels Estrangers, ja que als segles XVI i XVII s’hi refugiaren immigrants procedents de França.

A l’altra banda ens apareix un habitatge del segle XVIII, segons llegim al dentell.

Centelles Osona dentell data inscripció

Al costat destaca la Casa Pratmarsó, pertanyent a una família d’industrials. Els terrenys on antigament s’arreceraven un seguit de casetes sota la protecció eclesiàstica de la sagrera, van ser heretats pels Pratmarsó.

Centelles Osona reixa

Al seu lloc la família es va fer construir al segle XIX una casa senyorial de grans dimensions, però amb una aparença d’austeritat.

El curiós cognom prové de les antigues famílies de dos masos veïns que acabaren tenint relacions matrimonials: els Prat i els Marçó.

Es pensa que l’arquitecte podria ser Salvador Vinyals, que segurament no us sonarà de res. Però, si us dic que va ser l’autor de nombroses cases de l’Eixample de Barcelona, de la presó Model o de la restauració del Teatre del Liceu, potser ja us caurà millor.

Centelles Osona forja

Quina millor manera d’acabar aquest itinerari que fer-ho justament al punt on tot va començar: l’església.

El primer temple és documentat al segle IX, però va ser substituït per un edifici romànic, al voltant del qual i emparat per la protecció de la sagrera, s’establí el primer nucli urbà de Centelles.

L’edifici actual és de principis del XVII, tot i que el campanar és anterior. La portalada barroca acull una figura recent de Santa Coloma, patrona de la vila.

Centelles Osona barroc església

Els esgrafiats s’afegiren durant una restauració de 1955, després dels desperfectes ocorreguts durant la Guerra Civil.

Esgrafiat. Centelles. Osona.

Tot i ser una de les màrtirs més venerades a l’Edat Mitjana, la vida de Santa Coloma de Sens, nascuda a Hispània al segle III dC té més de llegenda que de realitat. Va fugir durant la persecució contra els cristians i pel camí cap a França la van batejar com a Coloma per la seva innocència.

Quan la van enxampar, la van condemnar a prostituir-se però una óssa la protegí. Llavors la van fer cremar, però una pluja va apagar el foc. Al final, l’emperador, que no estava per més romanços, li va fer tallar el cap.

Centelles Osona campanar
INFORMACIÓ PRÀCTICA

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s