Enrajolant parets (part 2)

La ceràmica als carrers de Màlaga.

Seguim visitant els plafons enrajolats d’aquesta ciutat andalusa. Ara anem a l’església de San Felipe Neri, per observar el retaule ceràmic de María Santísima de Consolación y Lágrimas, realitzat el 2004. Amb un estil ben barroc, aquesta obra reprodueix l’estàtua que es venera dins el temple. Es commemora l’aniversari de la creació de ‘las camareras’, dones encarregades de tenir cura de la imatge de la verge i de vestir-la i arreglar-la per a la processó de Setmana Santa. Per aquestes terres, la distinció entre les tasques de les dones i dels homes és molt marcada.

El disseny és de Salvador de los Reyes, ceramista malagueny. L’àngel de la dreta sosté la imatge del temple actual. A la part superior apareix l’escut de l’Archicofradía de la Sangre.

Fixeu-vos que en aquestes manifestacions es dóna més importància a la recarregada decoració, plena de simbolisme, que no pas al personatge.

Màlaga. Andalusia. Ceràmica

Arribem al barri de El Molinillo per visitar l’espectacular Mercado de Salamanca. Projectat el 1922 per Daniel Rubio, aquest destacat edifici d’estil neomudèjar, encara funciona com a mercat. Barrejant diferents estils, conjuga arcs de ferradura, teulades xineses i reixes modernistes amb un acolorit efecte.

Les façanes estan decorades amb sanefes enrajolades i plafons ceràmics amb elements relacionats amb l’activitat de l’edifici, com aviram, peix i fruita.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Molt a prop trobem la ‘Antigua casa de socorro de El Molinillo’, construïda el 1918 i atribuïda a Fernando Guerrero Strachan. El nom del barri es deu a un antic molí d’oli. Aquest edifici conserva alguns elements ceràmics a les teulades i al voltant de les finestres, que semblen haver patit alguna reforma poc respectuosa.

Guerrero Strachan, a més d’haver estat alcalde de Màlaga a principis del segle XX, va ser un prolífic arquitecte que projectà notables edificis en aquesta ciutat, algun dels quals el veurem en una estona.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Travessem el riu i baixem fins al carrer Trinidad amb una reproducció ceràmica de la marededéu del mateix nom. L’autor, Pablo Romero Boldt, ja el coneixeu d’un altre plafó a l’inici d’aquest itinerari. Va ser encarregat pels homes que porten la imatge durant la processó, triant aquest indret perquè consideraven que la verge ‘mira’ la ciutat des del llindar del barri.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Aquest barri va ser creat al segle XV al voltant d’un convent de l’orde Trinitària, al lloc on hi havia el campament de les tropes reials durant el setge a la ciutat.

A pocs metres, seguint riu avall trobem l’església de la Aurora María, amb un plafó ceràmic del 2011, també de Romero Boldt. Com a fons de la realista crucifixió, es poden veure el temple de San Pablo -a l’esquerra- on es troba la talla del Crist representada aquí i la catedral -a la dreta- on cada diumenge de Rams ‘peregrina’ la imatge.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Girem l’esquena a l’església i mirem a l’altre costat del riu, on destaca un edifici entre pagoda i mesquita. És atribuït a Daniel Rubio, per la barreja d’estils, molt pròpia d’aquest arquitecte: elements d’aire neomudèjar, orientals i modernistes. A la part superior destaca la decoració ceràmica amb reflexos metàl·lics.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Adossat a l’església de los Santos Mártires, trobem representants Sant Ciríac i Santa Paula, patrons de la ciutat. L’autor d’aquesta obra realitzada el 2008 també és Pablo Romero Boldt. Al segle IV, aquests dos joves malaguenys van ser lligats i apedregats.

La ceràmica els representa amb els arbres on van ser lligats -convenientment escapçats perquè no ocupin massa-, les palmes del martiri i la ciutat de Màlaga. Envoltant l’escena hi ha diversos escuts, com l’antic de la Junta de Andalucía (a baix a l’esquerra) i d’altres de confraries de la ciutat. Al centre veiem l’església on es troben les talles originals i l’escut de confraria que en té cura.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Aquesta església encara té més mostres de ceràmica, que podeu contemplar a l’entrada principal.

A continuació ens acostem a l’església de San Juan o trobem un petit plafó commemoratiu sobre la fundació d’una germandat. D’aquestes mostres n’hi ha moltes per la ciutat. Durant unes obres de restauració de la façana va aparèixer una antiga ordenança a la paret, potser del segle XIX, malmesa per successives obres. Observeu l’ortografia.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Acabarem l’itinerari al restaurant El Chinitas, al lloc que al segle XIX va haver-hi el primer Café Cantante. A la façana hi ha tot un mostrari de ceràmica amb records de personatges que l’han visitat: un poema de Matías Prats, una cançó que García Lorca va compondre expressament amb el nom del local, un homenatge a Picasso, un altre al premi Nobel Severo Ochoa i mencions a diversos ‘cantaors’ que van passar per aquest emblemàtic establiment.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

Però aquí no s’acaba.

Si us heu quedat amb ganes de més, us podeu allunyar del centre històric, on trobareu més exemples de retaules ceràmics. Per exemple, el de la Virgen del Carmen, davant l’església del mateix nom. És una rèplica de l’escultura que es venera dins el temple. L’autor torna a ser Romero Boldt.

En aquest cas, apareix de fons el port de Màlaga i barques de pescadors, ja que és la patrona d’aquest col·lectiu -també de la Marina-. La devoció va començar al segle XIII a Israel, quan uns eremites es van retirar a pregar en solitari a la muntanya del Carmel (Karmel vol dir jardí). Suposadament, la verge s’aparegué a Sant Simó a qui donà els hàbits utilitzats per l’orde carmelita.

Màlaga. Andalusia. Rajoles

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s