A la vora del Rigard

Hem estat un parell de dies en un allotjament rural a Planoles (Ripollès). L’indret és d’un verd exuberant, clar que és normal si s’ha passat l’estiu plovent cada dia.

Planoles

Sant Pere ha tingut pietat de nosaltres i ens ha permès fer un parell de passejades abans de descarregar la seva pluja acompanyada de llamps, trons i pedra.

La caminada “llarga” que volíem fer arriba fins al proper poble de Nevà. Vaig agafar unes descripcions de rutes, una d’elles de l’alberg Marista, que més enganyoses no poden ser, ja que ho descriuen com un passeig planer. Però la veritat és que hi ha un fort desnivell a mitja ruta.

La ruta la podeu començar a l’estació de trens o trobareu un pas soterrat per anar a l’altre costat de la via. Però si voleu, també podeu deixar el cotxe en un petit descampat que ara us diré.

En sortir del pas soterrat seguiu avall la carretera uns 100 metres, fins a trobar a mà esquerra les indicacions de l’alberg Marista (no confondre amb l’alberg Pere Tarrés que teniu just al davant).

Aquí és on hi ha el descampat on també podeu deixar el cotxe.

Baixeu fins al riu i travesseu la passarel·la de ferro.

Planoles

El Rigard vist des de la passarel·la de ferro

El caminet a mà esquerra us porta a la font de la Vena. Nosaltres anirem a mà dreta per un corriol al costat del riu fins a trobar una cruïlla que diu “camp de futbol” a la dreta i “alberg marista” a l’esquerra. Per on? Per l’esquerra és clar! 😉 En principi és camí particular, però si no és juliol o agost quan fan colònies, no us diran res. Si hi ha campistes, seguiu pel mig del camp de futbol fins a un aparcament i pugeu a mà esquerra cap a l’alberg.

Passeu just per la porta principal de l’alberg i trobareu uns esglaons que s’enfilen i s’enfilen. A partir d’aquí seguiu els senyals blancs que hi ha pintats als arbres. Hi ha un bon tros de pujada continuada que sembla que no s’acabi mai més. Després la pujada se suavitza, però segueix pujant… fins que de cop ens trobem amb què han fet un tallafoc i el corriol i els senyals han desaparegut.

Planoles

L’alberg Marista. On hi ha la fletxa blanca és on comença la pujada

Seguiu a la dreta pel tallafoc, i una mica més endavant tornareu a veure els senyals, però ara el camí és tot baixada ample fins a trobar el riu. Mentre aneu baixant veureu el poble de Nevà penjat a la muntanya i us preguntareu “ara cal pujar fins allà dalt?”

Seguir els senyals blancs

És el moment de prendre una decisió: o pujar fins al poble o tornar per un camí ample, planer i de baixada.

Per a nosaltres, que hem anat amb una adolescent a qui qualsevol cosa diferent d’una pantalla amb internet no té el més mínim interès i se la passa rondinant perquè no hi ha cobertura entre els pins, doncs la decisió va ser força senzilla: tornar.

Si voleu anar a Nevà, aquí mateix comença el caminet. Si preferiu tornar, a mà dreta hi ha una curta pista que desemboca a la carretera que seguireu de baixada, amb el riu a la dreta, fins a trobar una pista de terra a mà dreta (abans de travessar el riu) que indica un sender. Ara tindreu el riu a l’esquerra. Arribareu a l’aparcament de l’alberg i travessareu pel mig del camp de futbol fins a enllaçar amb el corriol que hem fet a l’inici i tornar pel mateix camí.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

• Quan: primavera, estiu i hivern.
  • Com arribar: veure el mapa
  • Itinerari: veure la ruta aquí
  • Distància: 4,4 km. Itinerari circular
  • Dificultat: mitja. hi ha uns 600 metres de forta pujada
  • Desnivell: 300 metres aprox.
  • Temps per fer la ruta: 2 hores anant tranquil·lament amb una adolescent rondinaire